Nie daj się nabrać! Sprawdź, zanim podpiszesz!
Zwrócenie uwagi na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa – to główny cel kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”. Jednym z patronów akcji jest Policja.
Bohaterem kampanii jest pani Krystyna, która zdecydowała się na zaciągnięcie pożyczki na święta w wysokości czterech tysięcy złotych. Na stronie internetowej kampanii www.zanim-podpiszesz.pl można śledzić, jak każdego dnia zwiększa się jej dług, a wraz z nim rośnie stres i frustracja.
Za pośrednictwem tej witryny można zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznych pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak niebezpieczne kruczki prawne stosowane są w umowach oraz uzyskać dostęp do kluczowych aktów prawnych.
W ramach kampanii, w mediach będących partnerami społecznymi akcji, będą emitowane spoty informacyjne tłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami, dzięki czemu będą one dostępne dla szerszej publiczności.
Z kontroli przeprowadzonej w 2013 r. przez UOKiK wynika m.in., że dla części firm pożyczkowych głównym źródłem przychodów nie były odsetki od udzielonych pożyczek, ale różnego rodzaju prowizje i opłaty ponoszone przez konsumentów, które niekiedy nie były im zwracane nawet w sytuacji odmowy udzielenia pożyczki.
Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego oraz firmy pożyczkowe nie są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie muszą mieć licencji, aby prowadzić taką działalność. Nie istnieje ponadto wymóg ich rejestracji, stąd trudno precyzyjnie określić skalę ich działalności.
W 2013 r. wartość kredytów i pożyczek udzielonych we współpracy z pośrednikami kredytowymi oraz przez firmy pożyczkowe wyniosła 44,3 mld zł i była o 68,3 proc. większa niż w 2012 roku. Szacunki Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych wskazują, że firmy pożyczkowe udzieliły w 2013 r. kredytów konsumenckich i pożyczek o wartości 2,7 mld zł, a wartość ich należności z tego tytułu wyniosła na koniec roku 3,1 mld zł.
Firmy pożyczkowe specjalizowały się w udzielaniu pożyczek o niskich kwotach i na krótkie terminy, tj. niszy produktowej, którą banki przez wiele lat nie były zainteresowane. Średnia wartość pożyczki udzielonej przez firmy pożyczkowe w 2013 r. wynosiła około 1300 zł, a w przypadku podmiotów sprzedających pożyczki wyłącznie przez Internet około 600 zł.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy w ramach kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.
Akcja jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspierają ją Telewizja Polska oraz Polskie Radio.
Strona kampanii: www.zanim-podpiszesz.pl