Numer alarmowy 112 to nie miejsce do żartów!
Ma służyć ludziom, by mogli powiadomić służby o nagłych sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby i uzasadnienia, a co gorsza - dla żartu, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy. Dodatkowo narażasz się na konsekwencje prawne przewidziane w kodeksie wykroczeń.
Tego, że numer alarmowy nie służy do żartów uczy się już dzieci w przedszkolu. Niestety w dobie, gdy prawie każdy ma dostęp do telefonu komórkowego takich „żartobliwych” połączeń jest sporo. Biorąc jednak pod uwagę konsekwencje, może warto się zastanowić, czy przez ten żart nie odbieramy innym szansy na ratunek.
Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych jak i komórkowych.
Co należy zrobić po wybraniu numeru 112:
- jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
- po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora i nie odkładać słuchawki,
- krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora Centrum Powiadamiania Ratunkowego właściwej służby,
- wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja. Jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
- udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
- wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
- nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji zgłoszenia lub udzielenia dodatkowych informacji.
Policja oraz inne służby, które ratują życie, zawsze reagują na każde zgłoszenie. Na te fałszywe także. Zaangażowanie służb ratunkowych do zupełnie niepotrzebnych zgłoszeń, uniemożliwia udzielnie pomocy tym, którzy jej naprawdę potrzebują.
Przed wybraniem numeru alarmowego należy zastanowić się czy sprawa, którą zgłaszamy, na pewno wymaga interwencji służb. Musimy pamiętać o tym, że w momencie, kiedy blokujemy linię alarmową, czy też niepotrzebnie angażujemy mundurowych, ktoś inny może potrzebować pilnie pomocy.
Osoby, które w sposób nieprzemyślany wzywają Policję, popełniają wykroczenia z art. 66. § 1.K.W.:
„Kto:
- chcąc wywołać niepotrzebną czynność, fałszywą informacją lub w inny sposób wprowadza w błąd instytucję użyteczności publicznej albo organ ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia,
- umyślnie, bez uzasadnionej przyczyny, blokuje telefoniczny numer alarmowy, utrudniając prawidłowe funkcjonowanie centrum powiadamiania ratunkowego
art.66. § 2.K.W.:„Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do wysokości 1000 złotych.