Policjanci kontrolowali hulajnogi i rowery elektryczne
Policjanci z Mysłowic kontrolowali wczoraj użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych. Mundurowi zwracali szczególną uwagę na to, czy urządzenia te spełniają warunki techniczne i czy dozwolone jest poruszanie się na nich w ruchu drogowym. Stróże prawa sprawdzali również trzeźwość kierujących.
Policjanci z Mysłowic przeprowadzili wczoraj działania mające na celu sprawdzenie zgodności z warunkami technicznymi hulajnóg i rowerów elektrycznych. Stróże prawa sprawdzali również trzeźwość i uprawnienia ich użytkowników.
Policjanci zachęcali rówenież do korzystania z kasków, które mają znaczny wpływ na bezpieczeństwo w trakcie korzystania z takich urządzeń.
Przypominamy!
Hulajnoga elektryczna - pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Hulajnoga elektryczna w żadnym przypadku nie może być alternatywnym środkiem transportu, po spożyciu alkoholu. Decydując się na jazdę hulajnogą, stajemy się kierującym pojazdem. Dlatego korzystanie z tych urządzeń pod wpływem alkoholu jest kategorycznie zabronione. Spożyty, nawet w niewielkich ilościach alkohol zaburza koordynację ruchową, która w przypadku kierowania hulajnogami jest niezbędna do utrzymania równowagi, skręcania czy hamowania. Decydując się na kierowanie hulajnogą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości, narażamy się dodatkowo na grzywnę nie niższą niż odpowiednio: 1000 i 2500 złotych.
Kierując hulajnogą mamy obowiązek korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. W przypadku ich braku zobowiązani jesteśmy korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Jazda drogą dla pieszych dopuszczalna jest wyjątkowo, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wyżej wskazanej infrastruktury.
Hulajnogi elektryczne w żadnym wypadku nie służą do transportu ładunku czy przewozu osób. Przepisy zabraniają:
- ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
- przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku
Hulajnoga powinna być wyposażona w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. Z przodu co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Z boku wymagane jest co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach.
Minimalny wiek do kierowania hulajnogą elektryczną wynosi 10 lat. Dla osób, które nie skończyły 18 roku życia wymaganym dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnień do kierowania hulajnogami elektrycznymi są karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1,B1 lub T.
Rower zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, to pojazd, którego szerokość nie przekracza 90 cm i jest poruszany siłą mięśni jadącej nim osoby. Ponadto rower może być wyposażony w elektryczny napęd pomocniczy, który pomaga kierującemu przy naciskaniu na pedały. Układ taki musi spełniać kilka warunków:
- silnik nie może być zasilany prądem o napięciu wyższym niż 48 V i przekraczać 250 W znamionowej mocy ciągłej,
- napęd powinien być uruchamiany naciskiem na pedały (rower nie może być wyposażony w manetkę gazu),
- moc napędu pomocniczego powinna zmniejszać się wraz ze wzrostem prędkości i spadać do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h.
Jednoślady oferowane przez producentów i sprzedawców jako rowery elektryczne, ale niespełniające wymienionych wyżej warunków technicznych, rowerami w rozumieniu ustawy w istocie nie są.
Pojazdy, które swoją konstrukcją przypominają rowery, ale wyposażone są w niezależny elektryczny układ napędowy, który pozwala na to, żeby wprowadzić jednoślad w ruch i kontynuować jazdę bez naciskania na pedały są klasyfikowane jako motorowery, o ile napędzane są silnikiem elektrycznym o mocy nie wyższej niż 4kW, a ich konstrukcja umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości nie wyższej niż 45 km/h.
Motorowerem elektrycznym należy poruszać się po jezdni, nie po drodze dla rowerów. Taki jednoślad, zanim będzie mógł uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych, powinien zostać zarejestrowany i ubezpieczony.
Pamiętajmy, że motorowerem można kierować od 14 roku życia na podstawie prawa jazdy kategorii AM. Osoby pełnoletnie mogą kierować takim pojazdem na podstawie prawa jazdy kategorii B, a te, które ukończył 18 lat przed 19 stycznia 2013 na podstawie dowodu osobistego.
Za prowadzenie pojazdu pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu na drodze publicznej, w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania grozi mandat karny do 1500 złotych i 3 punkty karne.